13 października 2014

Ciasto jesienne

A ja nadal pozostaję w klimacie jesiennym. Piękna pogoda bardzo optymistycznie nastraja mnie do działania. Tak więc w domu sprzątam, piekę, gotuję, w między czasie pracuję i oczywiście wychodzimy z małym na świeże powietrze. Stąd mam okazję zrobić kilka zdjęć z mojej okolicy.
Ostatnio mieliśmy gości, więc znowu miałam rozterkę, co upiec. W Internecie (mojewypieki.com) wpadło mi w oko to ciacho. Jest u mnie nowością i wyszło rewelacyjnie. Bałam się, że będzie pracochłonne, ale okazało się dosyć łatwe. Polecam!


Składniki na blaty:
- 4 szklanki mąki pszennej
- 350 g schłodzonego masła
- 3/4 szklanki cukru pudru
- 6 żółtek
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- 1 opakowanie cukru wanilinowego
Wszystkie składniki zagnieść i podzielić na 2 równe części. Pierwszą częścią wykleić formę (dużą).

- słoik powideł śliwkowych (u mnie swojskie)

Połową powideł posmarować przygotowany blat ciasta.

- 6 białek
- 1 szklanka cukru

Przygotować 2 bezy: najpierw 3 białka ubić na sztywno, pod koniec dosypywać powoli cukier (pół szklanki). Drugą bezę należy zrobić, gdy już pierwszy blat upieczemy. Tak przygotowane białka rozsmarowujemy na powidła.

- 200 g posiekanych orzechów włoskich

Połowę orzechów równomiernie wysypujemy na białka. Formę wstawiamy do piekarnika nagranego do 180 stopni C i pieczemy pół godziny. Długość pieczenia zależy od piekarnika, w oryginalnym przepisie autorka piekła dłużej, więc trzeba obserwować. Analogicznie przygotowujemy drugi blat.

Składniki na krem:
- 0,5 l mleka
- 2 żółtka
- 3 łyżki mąki pszennej
- 2 łyżki mąki ziemniaczanej
- 3 łyżki cukru
- 1 cukier wanilinowy
- 150 g miękkiego masła
- 100 ml wódki (można mniej)

Szklankę mleka zagotować z cukrami. Pozostałe mleko miksujemy z żółtkami i mąką. Wlać do gotującego się mleka i ostudzić. Masło utrzeć do białości. Stopniowo po łyżce dodawać budyń oraz alkohol.
Na pierwszy spód wyłożyć cały krem. Przykryć drugim plackiem, odwracając go orzechami do kremu. Oblać polewą czekoladową:

- 3 łyżeczki kakao (bardziej pełne)
- 3 łyżki cukru
- 3 łyżki mleka
- 2 łyżki margaryny

Kakao, cukier i mleko zagotować, dodać margarynę i mieszać do uzyskania lśniącej polewy.

Ciasto najlepiej przygotować dzień wcześniej i schłodzić przez noc w lodówce.


A tu wstawiam jeszcze kilka zdjęć z mojej okolicy:



Nasi nowi mieszkańcy - oddam w dobre ręce :)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz