5 kwietnia 2015

Makowiec

Nie wyobrażam sobie świąt bez makowca, nie ważne, czy to Boże Narodzenie, czy Wielkanoc. Mama zawsze piekła 3 makowce i wszystkie były z chęcią zjadane, zwłaszcza przez mojego tatę ;) Z tego przepisu wychodzą trzy strucle, z naprawdę konkretną ilością masy makowej wewnątrz każdej. Masa makowa - obowiązkowo przygotowana od podstaw, nie kupiona w sklepie gotowa z puszki. Smak nie do porównania!
Zawsze wykonanie makowca wydawało mi się czynnością nie do przejścia, ale któregoś razu zawzięłam się i się udało. Teraz poświęcam na to wieczór, na spokojnie i starannie dopieszczam ciasto. I takie są efekty:


Składniki na masę:
- 0,5 kg maku
- 1 szklanka cukru
- 1 łyżka masła
- 4 łyżki miodu
- 10 dkg napęczniałych rodzynek
- 10 dkg posiekanych migdałów
- 1 opakowanie cukru wanilinowego
- kilka kropel aromatu migdałowego
- 2 białka

Mak zalać wrzątkiem i zostawić na noc. Następnie przełożyć go na sitko i pozostawić, by ociekł, po czym zmielić go dwa razy w maszynce (w przepisie od mamy mam zapisane 2 razy, ale nie jestem pewna, czy nie powinno być 3... Jeśli się pomyliłam, to tata mi nie daruje ;) ja mielę dwa razy i jest ok :) Dodać resztę składników oprócz bakalii, mieszać i podgrzewać do ich połączenia. Teraz dodać bakalie i wymieszać. Masę ostudzić. Ubić 2 białka i wmieszać łyżką.

Składniki na ciasto:
- 4 jajka
- 0,5 szklanki cukru
- 1 opakowanie cukru wanilinowego lub kilka kropel aromatu waniliowego (ja dałam aromat i nie żałowałam na ilości)
- 3/4 szklanki mleka
- 100 g drożdży
- 1 łyżka cukru
- 4 szklanki mąki tortowej
- 2/3 szklanki oleju

Jajka, 0,5 szklanki cukru i aromat zmiksować. W garnuszku podgrzać mleko i łyżkę cukru. Ma być ciepłe, nie gorące! Dodać rozkruszone drożdże i wymieszać. Zaczyn ma wyrosnąć do 2/3 rondelka. Do jajek dodawać na przemian mąkę, zaczyn i olej. Połączyć do gładkości mikserem końcówkami do ciasta drożdżowego. Na miskę z ciastem położyć arkusz papieru śniadaniowego, a na to ściereczkę i odstawić do wyrośnięcia (papier zabezpieczy ściereczkę przed ewentualnym zabrudzeniem ciastem). Gdy ciasto wyrośnie podzielić je na 3 części. Stolnicę i wałek oprószyć mąką, chwilkę wyrobić ciasto podsypując minimalną ilością mąki, tyle, aby się nie kleiło do rąk. Ciasto rozwałkować w kwadrat i wyłożyć 1/3 masy makowej, pomijając brzegi. Ciasto zwinąć, a końce skleić i podtoczyć pod spód. Ułożyć na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Podobnie postąpić z resztą ciasta. Przed pieczeniem każdy makowiec oddzielić folią aluminiową, by się nie skleiły podczas pieczenia. Piec 30-45 minut, w zależności od piekarnika, w 175 stopniach. Gdy szybko brązowieje przykryć folią aluminiową. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz